5 gyldne tips til “net-hajer” om god skriftlig kommunikation

Er du net-haj? Jeg er! Ellers drev jeg ikke denne blog. Ellers havde jeg ikke bedt mine læsere komme med ønsker til fremtidige blog-indlæg.

En modig læser, Kenneth, – rolig – han er her endnu – tog hajen ved de skrivetænderne …. og …. og … han svømmer for livet…naaaahhh læs videre nedenfor…..

happy netsharking out there! Write good stuff!

 … han har lagt hjernen i blød og hjertet på bloggen med ønsket om en top fem liste over gyldne regler i god skriftlig kommunikation på nettet. Så hajen svømmede ham i land, for den vil gerne ha´flere spørgsmål …. det nemlig det, den bli´r glad af … lots of stuff  in the sea for dinner – he´s a vege like Kenneth – they´re best friends forever….

Hvis du også elsker at skrive, chatte, debatere, surfe….

Vil skrive (faglige) artikler på din hjemmeside?

– eller f.eks. lave indlæg på din blog, eller andre steder på nettet?

så kommer der 5 grund-tips her!

Ledsaget af sproglærerens yndlings kommentar, selvfølgelig: alting afhænger af konteksten (sammenhængen)

1. Vær bevidst om, hvem din målgruppe er og skriv i et sprog de kender (altså også på dit modersmål) – udtryk dig på almindeligt dansk, (medmindre du skriver til en meget snæver, indforstået faggruppe, der elsker at nørde på deres egen “eskimo-dialekt”)

2. Bliv god til overskrifter og brug dem, så de appellerer til din læsers behov og fanger hans/hendes opmærksomhed!

– Brug spørgsmål, aktive verber, nutid og imperativ – det gør dit indlæg dynamisk og relevant for læseren (vis, at du kender ham/hende)

–   Spørgsmål kan f.eks. være : Er din mave oppustet? Er du i dårlig form?

–  Imperativ-form (bydemåde) kan lyde: Få flad mave på 5 uger/Kom i form med ..

3. Vær dig selv, tal i jeg-sprog, vis engagement og en klar holdning til det, du skriver om.

   – din entusiasme skal helst skinne igennem i indlægget og gerne smitte af på læseren

   – læseren skal med andre ord gerne kunne MÆRKE, hvem du er, og hvad du brænder for

4. Del din viden, tilfør værdi og læg op til dialog. Nettet-  især blogs og de sociale medier er skabt til det.

5. Vær konkret og hands-on vejledende,  undgå for mange teoretiseringer og lange, introverte tirader eller hypotetiske “diskussioner”.

Hold fokus på din læser – hvad ville du selv ønske at vide, hvis du skulle læse om det emne, du ta´r op?

Da det er et komplekst felt,  er der selvfølgelig langt flere tips og tricks, men for at holde det enkelt og selv leve op til de 5 regler, vælger jeg at stoppe her! Jeg elsker som sædvanligt at få kommentarer og spørgsmål i feltet nedenfor!

PS : De fleste af disse 5 gyldne regler kan du også overføre på mundtlig kommunikation og gøre den klar og konstruktiv 🙂

KH og god weekend!!

8 kommentarer (+add yours?)

  1. Kenneth Ibsen
    jun 25, 2011 @ 08:17:34

    Wauv, Helle, det er nogle virkelige gode råd. Nemme, overskuelige og til at huske, tusind tak for dem :0) Jeg kan også godt lide ideen om, at principperne for skriftlig kommunikation kan overføres til mundtlig kommunikation (eller omvendt). Det er også noget jeg skal øve mig i.

    Hvor er det bare dejligt at være ven med en haj, og så endda een der er vegetar 😀

    Jeg har flere ideer til nogle netartikler, og vil straks gå i gang med at anvende dine sprogprincipper.

    Mange kærlige hilsner
    Kenneth

    Svar

    • fabriciuscom
      jul 04, 2011 @ 11:56:21

      Kære kenneth. Selv tak og tak for dejlig konkret og konstruktiv feedback! Skønt at jeg kunne opfylde dit ønske m så fint udbytte! Mig en glæde:-) og dejligt at være din vege-haj ven;-) god fornøjelse m artiklerne! Mange kærlige hilsner helle

      Svar

  2. Ann Brenøe
    jun 29, 2011 @ 05:54:44

    Super flot at samle kun 5 overskuelige råd – dem kan jeg sikkert bruge, når jeg en gang skal lave min egen hjemmeside, hvor jeg også ønsker at kunne ligge op til debat, hvad der nu end rører sig indenfor det feldt, jeg arbejder med – som jo så smukt bliver kaldt “alternativ” behandlings

    Selv ønsker jeg at kalde det en form for komplimentær behandling, da jeg sjællent kun anvender en form for behandling, når jeg har med et menneske at gøre.

    Vi er jo alle så dejligt forskellige :)).

    Kærlige hilsner Ann

    Svar

  3. Cai Jørgensen
    jul 15, 2011 @ 14:53:13

    Hej Helle…gode input 🙂
    Jeg er pt. arbej….nej…mellem to jobs, hedder den mere positive udlægning..:-)
    Har du nogle gode råd omkring det at søge jobs skriftligt,og når man en gang imellem er “heldig” at blive kaldt til samtale.Det kunne være et emne du måske kan tage op..?..:-)
    Ved I hygger jer deroppe i sommerlandet….især ved Terrassen…og så ser jeg at der er lagt fliser foran receptionen….:-)
    Fortsat god sommer.
    Venlig hilsen Cai

    Svar

    • fabriciuscom
      jul 15, 2011 @ 15:06:37

      Hej Cai – tja, een ting er stensikker – du er ikke alene (som Sebastian engang sang 🙂 – ja det har jeg da , men kan du være lidt mere konkret – hvad er det du helt præcist ønsker råd omkring? Er det hvordan du forholder dig i overgangsfasen, hvordan du håndterer kommunikationen med a-kasse og kommune konstruktivt, hvordan du søger jobs eller? KH

      Svar

  4. Cai Jørgensen
    jul 15, 2011 @ 16:14:59

    Hej Helle
    A-kassen har jeg check på, men mere hvad der kan slå igennem for mig ved ansøgningen og de samtaler jeg har været til.Hvorfor jeg alligevel bliver valgt fra,trods kompetencerne er tilstede… 🙂
    Det kan selvfølgelig være mig som person, der ikke kommunikerer godt nok.Men jeg synes ellers jeg bevarer roen ved samtalerne,og er ærlig.
    Ja, vi er vel snart 200.000 uden jobs, og der er ikke tegn på opklaring foreløbigt.
    Hmmm…da jeg ikke mere tror på tilfældigheder…må der vel være en mening med tingene.. 🙂
    Jobindex og jobnet bruger jeg som jobagenter,og sender CV og svendebrev(ejendomsservicetekniker) med i ansøgningen,som også er motiveret til det aktuelle job.
    Kh Cai

    Svar

    • fabriciuscom
      jul 16, 2011 @ 20:56:20

      Kære cai. Ok, jeg gumler lidt på den..:-) min blog er i sommer-mode, men KAN komme m indlæg indimellem. Mht ansøgninger vil jeg anbefale dig bl.a. at arbejde m fængende overskrifter. Har du læst mit indlæg ‘ 5 gyldne tips til nethajer om god skriftlig kommunikation’ ? Der står ngt om tilpasning t målgruppen, dvs. modtager og dennes behov. Desuden ngt om nutid, direkte tale mv. Måske du ka koge lidt suppe på det mens jeg tygger videre på fler tips t dig:-) kærlig hilsen helle

      Svar

Hvad syn´s du? - nu kan du skrive direkte fra Facebook eller Twitter

Skal vi connecte på Linked-in?