Red din bundlinje – bliv inspireret til god dialog – læs casen og se min video!

Du ser ikke HELT glad ud, sagde hendes mandlige kollega…?

Åhhh – jeg har bare sådan en underlig følelse af den samtale, svarede hun. På overfladen gik det jo OK, men – nej – du har ret – jeg føler mig ikke hørt og imødekommet.

Øv, det var synd, svarede han! – og tilføjede – MUS samtaler er jo vigtige!

Efter en lille pause, lyste han lidt op og spurgte – Kan du definere, hvad der skabte den underlige følese? …..

Jaaaaeee – svarede hun lidt eftertænksomt – jeg oplevede, at det var så “koldt” og resultatorienteret. Havde en følelse af, at min leder dominerede samtalen – Jeg nåede aldrig rigtig til at sige noget – og når jeg endelig havde ordet, blev jeg hurtigt afbrudt eller “fortolket” – og selvfølgelig er der en tidsplan – men det, der var vigtigt for MIG kom ikke på bordet, fordi jeg følte mig skåret af og holdt på afstand. Det gik for hurtigt og var ikke ligeværdigt, jeg følte mig “talt ned til” og styret. Som om jeg bare var en to do på agendaen – noget, der skulle overståes.

Hun sukkede – det er lidt ærgerligt, jeg havde ellers forberedt mig godt. MEN – jeg må jo prøve ikke at tage det så personligt – atlså forholde mig “professionelt” til det (dvs. rationelt) – men lige nu kan jeg mærke, at min motivation har fået et dyk, sluttede hun – desværre….  tilføjede hun med et suk, for jeg er ellers glad for det her job!

Hmmm – det var meget uheligt, svarede hendes kollega. Det er jo din leders opgave at kunne skabe den tillid og de åbninger, der giver en god samtale. Det er jo med til at styrke relationen mellem jer. MEN -måske du også kunne tænke også over, hvordan DU kunne have bidraget til en mere vellykket samtale. F.eks. – hvad kunne du have gjort anderledes, når du f.eks. følte dig “skåret af”? Der skal altid to til tango – jeg tænker, at måske I kan følge op på et mere uformelt møde, når du lige har tænkt over tingene og fordøjet samtalen?

Arjjj – DET tør jeg ikke, svarede hun kategorisk – tænk hvis min leder igen er så kold og ubehagelig – og jeg igen føler mig så afvist og ikke hørt. PUH det er meget ubehageligt….

Ja, det ved jeg godt, svarede han – og tilliden mellem jer er jo afgørende for, om du følger op på samtalen. Jeg kender ikke jeres relation – der skal du selvfølgelig mærke godt efter, om du helt generelt føler tillid til din leder og så basere din beslutning på det. MEN – tænk nu, hvis din leder faktisk mente det godt og ikke er klar over, hvordan du har det? Hun følger sikkert en skabelon for en MUS-samtale tror hun, har har gjort det hun skulle –  at alt er som det skal være? Og så kommer det her til at ligge i luften mellem jer. Det vil påvirke jeres relation og dermed også jeres indbyrdes arbejdsglæde og effektivitet.

Sker det også på din arbejdsplads?

Har du også stået med sådan en underlig fornemmelse efter f.eks. en MUS-samtale – eller bare en almindig dagligdags udveksling med en kollega, medarbejder eller leder ? – også selvom du er mand eller erfaren kommunikatør?

Der var noget i samtalen, der ikke svingede – det blev aldrig rigtigt levende – eller I var langt fra hinanden…? Du følte dig sådan lidt energiforladt eller trykket – og først da, du kom hjem og holdt fri, begyndte du at kunne definere hvorfor…elller – efter nogle dage dampede følelsen af eller røg bare ned i strømmen af alt det, der sker – og så var DET overstået eller løst, troede du… INDTIL en lignende situation dukkede op…. og du tænkte “nåh, det er nok MIG, der er lidt nærtagende – og jeg vil jo ikke virke negativ eller for føle-agtig”……eller “ååh jeg orker ikke at rode rundt i det – det bliver det bare værre af”

Så er du IKKE alene! Men du er heller ikke fortabt – læs videre og se videoen nedenfor🙂

Du er ikke alene – se med på video og bliv klogere

Den gode nyhed er, at det KAN lade sig gøre at skabe bedre samtaler og relationer – uanset med hvem og på hvilket organisations-niveau!

Det kræver lidt bevidstgørelse og træning at vende skuden og mestre de værktøjer, der kan få stoppet en samtale, der ikke spiller – eller få indarbejdet de gode vaner, der fra starten skaber den gode personlige dialog, der er et reelt møde mellem to ligeværdige personer – altså en win-win situaion.

Se med her og hør nogle bud på, hvorfor dine relationer er så afgørende for din bundlinje og dine arbejdsgange! Hør også nogle bud på, hvad du kan gøre for at skabe bedre samtaler og relationer:

http://www.youtube.com/watch?v=btsVTtzc7Fw

Jeg håber, det kan bruges til at sætte din dagligdag i perspektiv!

Brug for mere inspiration?

Gør som mange andre – følg mit dialog magazin via e-mail.

Klik på linket her (eller på forsiden), skriv dig op til nyt og og få løbende tips til at forbedre din dialog og personlige relationer! Du får selvfølgelig en lille smagsprøve med 5 gyldne tips til mere flow i dialogen som kvittering.

Klik her, udfyld formularen og få FLUKS de 5 tips!

Få mere inspiration i din ind-bakke!

Som altid læser og besvarer jeg gerne kommentarer i feltet nedenfor. Tøv ikke med at bidrage – vi har alle brug for at blive klogere og jeg sætter stor pris på dit bidrag til debatten!
KH
din blogger

Hvad syn´s du? - nu kan du skrive direkte fra Facebook eller Twitter

Skal vi connecte på Linked-in?

