Er du kommaørn eller ‘sprogspasser’ ? – Læs ugens tip her, uanset hvem af dem, du er!

Hvad er rigtigt?

Hvilket ord er rigtig(s)t? Skal du gætte eller kan du tjekke?
foto venligst lånt fra urbanblog.dk

Er du proffesionel eller professionel?
‘Smøger’ du ærmerne op
Eller ‘smører’ du ærmerne op?

Hvad er rigtig og hvad er ‘forkert’?
Kan du evt. sige begge dele?
Hvornår skal du sætte komma – hvornår ikke?

Ugens tip – Tjek sproget

Ugens tip til dig, der gerne vil være helt sikker er, besøg:

http://tjeksproget.dk/?q=node/10

Tilmeld dig deres gratis sprogtips, køb deres hæfte med ditto for 70,- kr. Eller tag et kursus og bliv f.eks en ‘kommaørn’ – det sidste ord faldt jeg over via en annonce på facebook.

Da jeg elsker sjove ord, blev jeg straks så nysgerrig at jeg besøgte deres hjemmeside og tilmeldte mig månedens sprogtips;-)

De laver også korrektur, oversættelser m.m – ikke kun for ‘dummies’ eller ‘sprogspassere’ – men også for sprogligt ‘professionelle’ – jeg har lært at skrive det med med eet f 🙂
Hvad der er ‘ret og vrang’ mht. stavemåden vil jeg ikke afsløre her..MEN … jeg kan afsløre at,

Jeg godt lide deres indstilling – at mange ord har dobbeltform – dvs. der kan være flere korrekte stavemåder 🙂 Især i disse angloficeringstider, er det meget aktuelt….

Hvis det haster, har de også en hotline, hvor du kan spørge online:

http://www.tjeksproget.dk/hotline

Sprogquizz

Jeg var lige forbi sprogquizzen 🙂 Du kan også teste din sprogviden her:

http://www.tjeksproget.dk/sprogquizzen

Ønsker dig en skøn mandag og god sproglig start på ugen!

Kh din sprognørd 🙂

Ps. Dette indlæg er desværre en smule forsinket pga. vanskeligheder søndag med ‘upload’ teknikken.

Foto øverst – venligst lånt fra urbanblog.dk:

http://hendeduvednok.urbanblog.dk/wp-content/blogs.dir/1422/files//2007/06/pet_shop_boys_01.jpg

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Dorte Lytje
    sep 03, 2012 @ 11:49:11

    FEDT! Tak for tippet. Jeg bruger normalt altid google, men der er jo ingen garanti for at folk staver rigtigt dér – så der ER altså en fejlmargin.
    Jeg skal helt klart have tjekket dette ud – og vil også tippe mine workshop-deltagere om det/din blog!

    Svar

Hvad syn´s du? - nu kan du skrive direkte fra Facebook eller Twitter

Skal vi connecte på Linked-in?

