Tysk på den fede måde – bryd isen og øv dig på turisterne!

Så har tyskerne og schweizerne ferie og mange af dem valfarter til danmark, selvom vejret er blandet.

Forleden var jeg kørt til kalundborg for at sætte min teen af ved Samsø-færgen. Der er jo festival i disse dage og færgen var proppet til bristepunktet med et miks af glade festivaldeltagere, samsinge, besøgende og turister.

Da jeg på passende mor-pinlig vis havde kysset min halvstore pode farvel i køen og havde vinket fra kajen til, jeg var sikker på han også kom med, stødte jeg ind i en venlig engelsktalende herre, der nysgerrigt studerede færgens tre-sprogede opslag (på dansk, engelsk og tysk) om nødvendigheden af reservationer til alle passagerer pga festivalen.

‘What’s all the fuzz about’, spurgte han. ‘There’s a music festival on Samsøe’, svarede jeg. Han så nysgerrig ud og vi talte lidt videre, da han ville vide mer om Samsø og det mærkelige danske sprog.

Det viste sig han var schweizer på planlagt rute i danmark – og dog – færgen og de mange mennesker gjorde ham nysgerrig nok til at overveje en tur til samsø. Han ville endda gerne have en demoudtale af nogle af de danske ord i opslaget. Det fik han så inkl sammenligning til den engelske oversættelse.

‘You speak good English’ sagde jeg. ‘thank you and – yes, thank god’, svarede manden. Og med henvisning til opslagets tekst tilføjede han – ‘Danish is very difficult!! ‘

I know – replicerede jeg høfligt..(trofaste læsere af tidligere indslag denne blog vil vide, at dette svar ikke kun var af ren høflighed – her tænker jeg på indlæggene ‘er dansk for sindsygt # 1 og 2)

Where do you come from’ flettede jeg ind efter at have forsøgt at placere hans engelske accent, velvidende at han ikke var hverken englænder eller amerikaner. Måske hollænder?

‘Zürich, switzerland’ svarede han
‘Dann können wir ja auch Deutsch reden’ sagde jeg straks med et smil..

Jeg kunne have fortsat med engelsk men da jeg af erfaring ved, hvor meget tryggere tysktalende folk føler sig på egen sproglige banehalvdel og jeg også gerne ville træne/lufte mit tyske, slog jeg over i tysk for at se hans reaktion

‘aber ja’, udbrød han begejstret og en smule lettet🙂
Min tese lod heldigvis til ikke at være helt forkert..

På det grundlag fik jeg øvet mit tyske i en længere snak om danmarks geografi, seværdigheder og fortræffeligheder.

Jeg fik mig endnu en positiv oplevelse med tysk.

Den schweiziske herre fik tilsyneladende udvidet sin opfattelse af dansk og var meget lettet, da han hørte, at vort mærkelige men også charmerende lille sprog med de svære lyde f.eks har den fordel, at man ikke behøver bekymre sig om, hvilken form verbet har ifht hvem der er udøver af en handling.

F.eks er det jo helt enkelt og demokratisk ens for alle at skulle noget rent sprogligt – ‘jeg skal’ – ‘du skal’ og ‘vi skal’ hedder det , mens tyske verber skal indrettes forskelligt afhængigt af om det er jeg,du eller vi, der skal noget..
‘Ich muss, du müsst, wir müssen’ ..
Det er til gengæld noget, der plejer at volde os danskere besvær..

Måske ret logisk at både turisterne og vi selv føler os på udebane i hinandens sprog, ifht til det vi har automatiseret på vort modersmål..

Den schweiziske herre tog ikke færgen over til øen lige der, men blev (meget sødt, synes jeg) begejstret stående og så på, mens færgen blev fyldt med de sidste biler og alle cyklerne, som har egen venteplads på kajen..:-)

Sehr dänisch oder wie?🙂
Eller
‘very haggelagge’ som en canadisk turist engang vedholdende yndede at sige til min bror om det (igen svært udtalelige) danske begreb ‘hygge’

Samsø festival – du ka nå det endnu

skulle du også være blevet nysgerrig efter hvad det er for en ‘fisk’, det med samsø festival, er her et link :
http://www.samfest.dk/

Ps. Og en lille sangtekst fra gnags om at kysse farvel (dog voksen til voksen, børn-voksen relationer undtaget..)🙂

http://www.gnags.dk/Udgivelser/Albums/Lyrikker/Kysserfarvel.htm

Fotos venligst lånt fra hhv.
Www.festtema.dk (tysk flag)
Data.whicdn.com (svaner)

Hvad syn´s du? - nu kan du skrive direkte fra Facebook eller Twitter

Skal vi connecte på Linked-in?

