Advarsel – du kan komme til at grine – højt endda!

Er du nogensinde blevet skåret over med en kam? – eller sat ud på et brædt – sådan helt sørøveragtigt..?

Jeg har personligt lagt øre til historier om, at “alle er blevet skåret over een kam” eller set på at “nogen har sat alt på eet brædt” – men jeg er ikke engang af min tween blevet forsøgt skåret over – ihvertfald ikke med en kam ….. 🙂

 Sproget ændres mens det leves & skrives!

Men – men, der kan ske meget med sproget, mens det bliver skrevet og levet – især af de yngre velmenende sjæle med et frisk syn på det danske sprog – læs skoleelever…

Idag betyder det at “gøre nogen en bjørnetjeneste” slet ikke det samme som, da jeg gik i skole. Det betyder  –  ihvertfald for den yngre generation (altså dem, der går i skole i disse år) nærmest det omvendte 🙂

Og “idioms”, som faste vendinger hedder på engelsk, udvikler sig stadig i hastigt tempo… Så hvem ved, hvor vi ender ….? Måske i sprogdanskeligheder, som du kan læse om på Ordkløverens blog – mere om den nederst i indlægget.

Det er ihvertfald sin sag at holde tungen lige i munden, når man både skal vise, man har forstået en tekst og gerne vil formidle sine tanker,meninger samtidig med at man holder styr på sproget og dets faste vendinger..

Nu til din start på ugen, der er lige om hjørnet…..eller måske allerede begyndt, når du læser dette?

Få en god start på ugen – og mindst eet smil!

Få en god – og underholdende – sproglig start på ugen. Næste afsnit er et citat fra artiklen:

“Steen Svava Olsen, souschef på Silkeborg Gymnasium, har rettet danske stile i 15 år og samlet sproglige blomster fra kommende studenters danskopgaver. For nogle år siden udgav han bogen »Brudstykker fra en landsbydegns gulvgrube«, hvor alle efterfølgende eksempler er fundet.”

Din blogger siger:

Und dig selv at læse denne artikel med (ufrivilligt) morsomme sproglige indslag, som er indsamlet af en (efter min mening) meget tålmodig (men også heldig) sjæl med glimt i øjet.

Til dig, som næsten ikke kan vente, til linket dukker op længere nede i denne artikel, er her en lille smagsprøve fra artiklen:

“De bliver slået med samme kam Jeg synes, at forfatteren er alt for kritisk overfor ungdommen. Hun sætter alle ud på et brædt og skærer dem over med en kam.”

Det får mig til at spørge:

Kan sidespring være godt?

Kan livets mening beskrives på 3 A4 sider?

Ja, såmænd – læs mere her om hvorfor og hvordan;

http://www.mja.dk/artikel.php?node_id=64876

Tusind tak til dig kære Søs (Irini Armyrantis) i mit facebook netværk, som for et (pænt) stykke tid siden havde den på sin væg!!! – OG for dine mange guldkorn, når vi ses 🙂

Jeg fik mig mange gode smil og en del kluklatter-anfald under læsningen og har gemt den til dig kære læser til en særlig anledning! Det bliver så iaften.

Håber, du også vil nyde de små og større finurligheder og hører som altid gerne fra dig, hvis du skulle have tilsvarende historier fra “real life” at supplere med! 🙂

KH

PS : Linket til Steen Svava Olsen´s bog finder du selvfølgelig lige her:

http://www.systime.dk/ungdomsuddannelser/dansk/brudstykker-fra-en-landsbydegns-gulvgrube-923-citater-fra-danske-stile.html

PPS : Og linket til ordkløverens skønne blog finder du her. Læs om “sprogdanskeligheder”, om hvordan de unge (og nogle af os andre) er mere eller mindre polysproglige og meget meget mere: Enjoy!

http://www.blogbogstaver.dk/ordkloeveren/sprogpolitik/

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Søs Irini Armyrantis
    mar 23, 2012 @ 10:20:43

    Tak for den! Det var lige betids med en sådan grinetekst. Jeg trængte vist til det, her midt i skriv af min BA, hvor jeg absolut ikke kan tillade mig ufrivillige sprogspjæt 😉
    KnuSøs

    Svar

    • fabriciuscom
      mar 23, 2012 @ 10:25:15

      Selv tak kære Søs! Det glæder mig, at det var god timing! Hi-hi, godt vi så lige har andre til at sprogspjætte for os, blinker :-)Og rigtig held og lykke med BA opgaven! Sikker på, den bliver god! Knuselle

      Svar

Hvad syn´s du? - nu kan du skrive direkte fra Facebook eller Twitter

Skal vi connecte på Linked-in?

