Sådan laver du et budget for din personlige energi og holder balancen efter nytår!

balance scales

Kan du holde balancen i hverdagen? Foto venligst lånt fra http://www.foreningenagape.dk

Er du allerede i gang på arbejdet igen efter nytår? Har du stadig ferie eller masser af energi efter ferien? Eller kan du mærke, hvordan den afslappede tilstand langsomt ebber ud af dig og skuldrene er på vej opad igen…??? på en ufed måde!

Så kunne det måske hjælpe at lægge et personligt energi budget – som i ligesom når du lægger budget for din økonomi og  (forhåbentlig) gør op, hvor mange indtægter, du har ifht. dine udgifter, så der ikke bliver overtræk på kontoen! Og du måske endda har råd til at købe noget lækkert til dig selv på udsalg eller tage på ferie igen!

I min optik, er det sådan, at når det gælder din personlige energi eller dine ressourcer, er det faktisk ligeså vigtigt som ifht. dine penge, at du sørger for, der ikke bli´r  overtræk – eller underskud på budgettet…

Det har du måske ikke tænkt så meget over, for der er ikke så mange, der taler SÅ meget om det –  jeg har ihvertfald – indtil videre – ikke hørt nogen fortælle, HVORDAN du så laver et budget for din personlige energi eller dine ressourcer.

Derfor er det min hensigt, at du – som læser her på bloggen – skulle have inspiration til sådan et – i nytårsgave!

Og hvordan hænger det så sammen med kommunikationen, tænker du måske?

Jo – i min verden er det sådan, at din indre dialog med dig selv om, hvor meget du har ressourcer til og ikke har ressourcer til, er hele forudsætningen for, hvilke beslutninger, du træffer om dine daglige aktiviteter – eller den skulle ihvertfald gerne være det! Den indre dialog er altså grundlaget for, at du kan sige til og fra – kommunikere klart og konstruktivt om, hvad du vil og ikke vil.

Denne indre dialog kalder jeg også:

Din indre stemme eller din indre vejledning.

Den vejledning hænger sammen med kunsten at kunne mærke dig selv, vide hvor dine grænser går og hvad du har behov for og lyst til. OG – selvfølgelig – til at kunne/turde/ville tage konsekvensen af disse grænser, lyster og behov uden at skulle skele til eller være nervøs for, hvad “de andre” siger, tænker eller mener om det – dvs. at du HANDLER i overensstemmelse med, hvad du mærker og at du kommunikerer ud, hvordan du vil have det.

Derfor er denne indre dialog/vejledning også hele grundlaget for dit personlige energi- eller ressourcebudget.

Dit energi-budget kan f.eks se sådan her ud:

1. Aktiviteter, jeg har lyst til og får energi af

– f.eks. alenetid hvor jeg hviler mig, tager en lur, er stille eller mediterer, arbejdsopgaver der stimulerer eller udfordrer mig, frivillig læsning, frivillige studier, sport, naturoplevelser, sjov og ballade, ferie, afslapning, hygge med barn/børn, kæreste, familie, venner, inspirerende samtaler, biografture o.lign.

2. Aktiviteter, jeg er nødt til/har pligt til at udføre

– f.eks. rutineprægde eller kedelige arbejdsopgaver, transporttid, sociale sammenkomster for kunder, med kolleger/chefer o.lign som jeg ikke orker eller gider, men er nødt til at for at holde gode miner på jobbet, smøre madpakker til mig selv, børn m.fl., gøre rent, vaske tøj, lave mad, købe ind, gå til møder på børnenes skole eller institution, bruge tid på generel lavpraktisk planlægning og logistik

Sådan laver du dit personlige ressource-regnskab

Brug eksempelt nedenfor og prøv at sætte tid på udvalgte punkter i hhv. punkt 1 og 2.

Se hvordan vægtskålene hænger og gør op, hvor meget tid du dagligt bruger på de aktiviteter, der giver dig energi eller lader dig op – og hvor meget tid du bruger på ting, du “er nødt til” (eller tror, du er “nødt til”).

1. Her lader jeg op/får energi 2 Her bruger jeg (for meget) energi/drænes jeg
– gåture i naturen – rutineprægede arbejdsopgaver
– alenetid, stilletid – offentlig transport eller frustrerende ventetid

Hvor meget tid er der reelt i DIT budget til, at DU får sat stikket i opladerkontakten? Er det nok – eller skal der flere “penge” ind på kontoen for at budgettet balancer og DU kan holde til din hverdag/har råd til at give det til andre, som du gerne vil eller føler du “skal”?

Jeg håber der allerede er balance på dit budget – eller at der ikke skal meget til for at skabe balance – ellers er det  mit nytårsønske for dig og dine kære, at dette indlæg kan hjælpe til med at få den balance og det overskud, der skal til for at du kan give af et godt og ærligt og sundt hjerte – og dermed få et rigtig fantastisk 2012!

Godt nytår!!

PS: Hvis du mangler budget-formularer kan du finde forskellige varianter på linket nederst i indlægget – lige under billedet af den her  – lidt sjove, synes jeg – lyserøde sparegris 🙂 – jeg kunne desværre ikke – umiddelbart – finde nogen formularer til et personligt energi-budget… 🙂

budgetting

Foto venligst lånt fra dette inspirerende website, hvor du også kan finde gode generelle råd om økonomi & budget : http://christianpf.com/10-free-household-budget-spreadsheets

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Cammilla Rysgaard
    jan 06, 2012 @ 22:08:14

    Sikke et inspirerende indlæg. Jeg er nemlig lige startet efter ferien, og er ivrig efter at komme i gang, men har faktisk ikke den store energi. Jeg vil prøve din øvelse af.

    Godt nytår.

    Kh Cammilla

    Svar

Hvad syn´s du? - nu kan du skrive direkte fra Facebook eller Twitter

Skal vi connecte på Linked-in?

