Det´jul – det´cool – eller – fik du sat dig på en juleraket?

 ”Åh ja, sorry, har bare r##-travlt, skrev min veninde på sms´en…skal nå det hele på den halve tid og er også med i julerevyen, der gi´r mange aftenmøder osv…”

”Nåååh – uuuuuhlala for en juleraket, du har fået sat dig på 🙂 ”, skrev jeg tilbage…”gem nu lidt brændstof til julen”, ville jeg ha´tilføjet, men det glemte (også) jeg i farten…..

”Ja, juleraket, det er sgu meget beskrivende 🙂 ”, skrev min veninde tilbage.

Det fik mig til at tænke på, at hvis du OGSÅ har lavet raket stuntet, så husk lige:

  • at det faktisk sagtens kan være jul hele året
  • … ikke i den forstand at du skal ræse rundt og købe gaver, gå til julefrokoster, æde dig fed bag ørerne og måske endda drikke dig totalt i hegnet, stang bacardi eller standerlampestiv til i hvert fald én af de for nogles vedkommende uendeligt mange julefrokoster
  • …..men i den forstand, at du kan være næstekærlig overfor både dig selv og andre hele året, bare ved helt almindelig hjælpsomhed eller et venligt smil
  • det ER ikke kun i julemåneden, at der kan være plads til eller fokus på hjertet og de gode gerninger – det er bare i december, medierne og butikkerne blæser det op!

Hvordan så ? Jo – prøv at støve det lille ord af med den magiske effekt…

Der findes et meget lille ord…..med meget stor – næsten magisk – effekt, der kan hjælpe dig med at stå af juleraketten og være kærlig overfor dig selv …… kan du gætte det…? – rigtigt, det er det lille ord NEJ – eller i udvidet version NEJ tak.

Jamen, hvordan skal jeg nu få det sagt…?

Hvis du allerede nu er ved at være helt kørt flad af juleræset, så hiv dit nej tak frem af julehuen og giv dig selv lov at tanke op…det kan gøres simpelt – ved f.eks. at sige – ”det lyder rigtig hyggeligt, men det bliver for presset for mig nu” – eller ”det er vildt sødt af dig at invitere, men jeg kan ikke – jeg har en aftale med mig selv”…..

Og  hva´skal jeg SÅ lave…?


Den aftale kan handle om noget så simpelt som dit behov for måske bare at synke ned i sofaen med en god bog, gå en tur, chille lidt og nyde stilheden…..time out…..kigge lidt på nogle træer – måske dit eget jueltræ derhjemme eller et i skoven, måske du vil meditere lidt, lytte til lidt blid julemusik…? Mærk efter, hvad du har brug for og lyst til… det MÅ du godt!

juletræet med sin pynt

Måske du vil nyde synet af dit juletræ - eller tænke på det fra sidste år...?

Og – gør det overhovedet en forskel – for mig og hva´så med de andre..?

Jeg lover dig en ting – det er ligeså godt givet ud som at fylde benzin på din bil.  Den slags egenkærlighed er nemlig af den sunde slags. Du kan kun give af et godt hjerte, når du har fyldt dig selv op med noget godt. Ellers giver du ganske enkelt af et underskud. Og DET er en dårlig forretning – for alle involverede!

Måske får du endda en sidegevinst…!

Og – jeg kan ikke garantere det, men vil alligevel næsten også love at, du i løbet af din time out, opdager, at der er flere af de agendaer, du har sat op for dig selv, der ikke er heeelt så vigtige og uopsættelige som du egentlig havde fået dig selv til at tro…måske, der dukker alternativer op..?

Fortsat happy x-mas time …….

 

Take care = husk at tanke – i tide….

– som der vist engang stod på en reklame for benzin… 🙂

 

PS : Inden du overvejer at sætte dig op på juleraketten igen, så lyt med her…

Det jul´- det cool´ – MC Einar

http://www.youtube.com/watch?v=-4y221Tr39c

 

Hvad syn´s du? - nu kan du skrive direkte fra Facebook eller Twitter

Skal vi connecte på Linked-in?

