Derfor sparker det r## at tale jeg-sprog! Her 3 gevinster til din hverdag

kniber det med at komme igennem, kan du altid få en mægler eller mediator med :-)

hvem lytter, hvem taler, hvem er evt. mediator? 🙂

I fredags skrev jeg om at “jeg-sprog” er det nye sort.

Idag får du lige en uddybning af, hvordan du gør OG – ikke mindst – hvorfor det kan betale sig (sparker r##)…..

Lad os starte med – Gevinsterne:

1. Du kommer udenom forsvarsværkerne og paraderne hos den anden.

2. Du fremstår autentisk, ærlig og “no crap” agtig.

3. Du slipper for at blive viklet ind i lange – ofte anstrengende og tidskrævende – forklaringer og diskussioner.

Og JO! –  du ka´ sagtens score mål fra egen banehalvdel, når du melder reelt og konstruktivt ud, for så er den andens forsvar ikke på beatet:-)

OK, godt så – hvo´n var det nu med det der jeg-sprog?

Jo, du gør sådan her.:

a. hold dig til, hvordan situationen ser ud med dine øjne – og giv udtryk for DINE behov

– sig f.eks.: “som JEG ser situationen, er det et spørgsmål om…” – “set gennem MINE briller, ville det være rigtig godt at….”

– sig f.eks.: “jeg kunne rigtig godt tænke mig, at tingene er sådan og sådan” – eller – “det ville gøre mig glad, at …..”

b.MEN – giv SAMTIDIG plads – prøv at sætte dig i den andens sted og optræd lyttende/undersøgende, istedet for dømmende/konkluderende

– sig f.eks.: “når du siger sådan og sådan, virker det som om …. – er det også det, du mener/opfatter?”

– sig f.eks.: “hvordan kunne DU godt tænke dig, tingene er….” – eller – “hvad gør DIG glad og tilfreds..”

c. Vis at du er interesseret i en løsning, der fungerer og er fair for begge parter

– sig f.eks.: “hvordan kan vi LØSE det her”

Så er du ærlig og ligetil uden at dominere og begge parter bevarer følelsen af at blive hørt og imødekommet.

Prøv det og se, hvad der sker!

Prøv det – jeg vil næsten garantere, at du bliver overrasket over de positive resultater!

Det kræver selvfølgelig, at du ved, hvad du vil og ER helt ærlig omkring hvad du gerne vil have og er tilfreds med – plus du TØR sige det højt!

–  ellers ender det nemt med at blive blot en ny teknik og et “spil for galleriet”

Det skal også lige tilføjes at det kræver en vis grad af gensidig tillid i relationen at bruge denne fremgangsmåde. Start med at øve dig på en, du har tillid til og/eller kender godt/har en god fornemmelse af.

I samtaler gælder ligesom i så mange andre af livets forhold, at der altid er forskel på symmetriske/ligeværdige relationer og assymetriske ditto (dvs. de relationer, hvor magtforholdet mellem parterne giver nogle lidt andre nuancer end i den ligeværdige relation)

Grundprincipperne ovenfor kan stadig bruges, men der kan være flere ting på spil i en assymetrisk relation end i en symmetrisk – det kræver flere, supplerende værktøjer…

KH og god fornøjelse 🙂

PS : jeg vil som sædvanlig elske at høre dine kommentarer eller få spørgsmåml om konkrete cases fra din dagligdag!

6 kommentarer (+add yours?)

  1. Kenneth
    Sep 29, 2011 @ 20:03:37

    Hej Helle,

    Jeg tænker, at jeg-sprog afspejler livet på den måde, at vores jeg (det evige) dirigerer rundt med energierne. Energierne som eksempelvis udsagnsordene symboliserer…..jeg LØBER, jeg SOVER, Jeg SPISER….Når vi bruger jeg-sprog fortæller vi hvordan vores jeg ønsker, skaber og oplever :0)

    Kh.
    kenneth

    Svar

  2. Kenneth
    Sep 30, 2011 @ 13:40:58

    Hej Helle

    Jeg tænker 😀 at jeg-sprog afspejler livets opbygning, hvor jeget dirigerer rundt med energierne. Når vi siger, “Jeg løber” eller “Jeg spiser” udtrykker vi, at vores jeg jonglerer med energierne (her udsagnsordene). I sådanne sætninger kan man udlede, hvorfra ønsker om skabelser og oplevelse kommer fra, nemlig fra jeget.

    Tænker jeg sproget i sin essens er stærkt, da de viser et kosmisk princip i praksis.

    Bare nogle tanker, jeg har gjort mig…

    kh.
    Kenneth

    Svar

    • fabriciuscom
      Sep 30, 2011 @ 20:50:03

      Hej Kenneth

      Wauw sikken en nogle flotte tanker, du har gjort dig – meget fin perspektivering må jeg sige 🙂
      Dejligt med sådan en gennemtænkt kommentar!!!
      Tusind tak og ha´ en skøn weekend
      KH Helle

      Svar

  3. Kenneth
    Sep 30, 2011 @ 13:42:35

    Hov, kan se at min kommentar fra ig år kom med…troede ikke systemmet kunne skrive det, så du har lige fået de samme tanker i to forskellige versioner

    😀 Kenneth

    Svar

    • fabriciuscom
      Oct 03, 2011 @ 11:18:32

      Ps. Hej igen kenneth:-) kom lige i tanke om udtrykket ‘energien følger tanken’ – det er lidt i samme boldgade, som dine tanker om jeg’et – tænker jeg he-he:-) og ja, det handler meget om personlig kraft at bruge jeg-sprog! Kh og go’ dag

      Svar

  4. Kenneth ibsen
    Oct 10, 2011 @ 15:51:48

    Kære Helle

    Ja, jeg tænker også energien følger tanken. Måske mere præcist, så skaber jeget en tanke som består af energi. Denne energi går så i kredsløb, og kommer tilbage til jeget, som så på egen “krop” kan efterprøve/mærke om tanken dur eller eller skal laves om :0)

    Jeg tror også at tanker, set fra et vist perspektiv, kan fremstå lige så virkelige som vi to kan se en stol i den fysiske verden. Glæder mig til en dag, få det syn 😀

    Hav en skøn dag.

    Kh.
    Kenneth

    Svar

Hvad syn´s du? - nu kan du skrive direkte fra Facebook eller Twitter

Skal vi connecte på Linked-in?

