Jobsøgningstip # 1 – Din målsætning og den gode ansøgning!

Så er nethajen tilbage med tips til den gode, skriftlige ansøgning, baseret på Cai´s spørgsmål.

Dette indlæg er således skrevet til Cai, men tilpasset nogle almene ting, jeg håber, også vil gavne  ligesindede udi jobsøgningens komplekse felt. Det er senest opdateret d.d. 22.8.2012 med nye links til gode jobsøgningsfora på Linkedin, ambassadørnetværk og friske coaching tilbud, hvor der bliver tænkt ud af boksen!

 

Allerførst vil jeg lige understrege, at jeg IKKE er specialiseret i jobsøgning som sådan. MEN for jobsøgning gælder nogle gyldne regler, som også gælder for klar og konstruktiv kommunikation. Mit indlæg tager derfor afsæt i sidstnævnte🙂

Når du søger job – så afklar din målsætning allerførst:

hvorfor ?

Din kommunikation afspejler din målsætning – er den klar?

– søger du job, fordi du SKAL?

(ifht. love/regler mv. og/eller pligt/ økonomisk “nød”)

– søger du jobs på RUTINEN, dvs. dem du “plejer” og er vant til?

– søger du på den MÅDE, “man” normalt søger jobs på i din branche?

 ELLER

– søger du af LYST, fordi, du virkelig ønsker dig jobbet og mener, det kan blive sjovt, givende og en win-win – dvs. et godt match for dig OG for virksomheden?

– søger du KREATIVT – går du nye veje og tænker ud af boxen – hvad kan mine kvalifikationer ellers bruges til – hvad har jeg egentlig lyst til og behov for? (ifht branche/jobtype)?

– søger du på andre MÅDER – dvs. prøver du nye utraditionelle  muligheder for at søge jobs i DIN branche? – bl.a via networking, events, netværk på Linked-in som NJAM (netværket hvor jobsøgende og arbejdsgivere mødes, ambassadør-netværk som DJOBCLUB.COM og powerjobsøgerne )???????

Eller bruger du evt. jobcoaching forløb som f.eks. ANNAWAY – her er fokus på en blanding af mentoring, branche/virksomheds-målsætninger og personligt salg. Du finder selvfølgelig links til dem alle i bunden af dette indlæg!

SÆLG DIG SELV – FANG OPMÆRKSOMHEDEN PÅ 10 SEKUNDER!

Idag er der kamp om pladserne på jobmarkedet og uanset hvilken model, du tager afsæt i, gælder det om at kunne “sælge dig selv” og dine kvalifikationer bedst muligt – dvs. det gælder om at fange essensen af jobbet og starte din skriftlige ansøgning med en FÆNGENDE OVERSKRIFT!

Når du sender en ansøgning, har du som regel max 10 sekunder til at gøre din læser interesseret i din ansøgning og 30-60 sekunder til at blive læst!

Derfor er det SINDSYGT VIGTIGT at din overskrift er god og fængende!

Og her snakker vi ikke nødvendigvis en traditionel overskrift a la :

“Ang. Jobbet som receptionist på Jobindex den 27.10.2000”

Jeg søger hermed jobbet som receptionist fordi jeg opfylder kvalifikationskravene…..”

Sådan en overskrift er meget “almindelig” og jeg siger ikke, det er helt fy-fy, men det er IKKE sådan en overskrift, der får HR konsulenten/chefen eller virksomhedslederen op af stolen – hvorfor? Fordi han/hun ikke straks kan læse, at du opfylder virksomhedens behov.

– husk også på, at han/hun skal læse mega mange ansøgninger igennem. Det er et kæmpe stort arbejde – derfor er du bedre stillet ved at skille dig ud og være behovs-orienteret, personlig og direkte i dine formuleringer

– vis at du har sat dig ind i virksomhedens behov, ligesom i de 5 gyldne tips gælder : skriv i et aktivt personligt sprog istedet for et passivt og formelt sprog

Lad det fremgå allerede i overskriften, at DU er deres M/K!

Det som virksomheden er interesseret i er :

– hvad kan du bidrage med som ansøger og gøre en forskel med for den?

– dvs. hvordan kan du løse virksomhedens “problem” /opfylde dens behov?

– hvordan matcher  din personlighed virksomhedens kultur og værdier?

– hvor relevante er dine kvalifikationer og kan de evt. opgraderes hvis nødvendigt?

Begge dele vil som oftest afspejle sig i din måde at skrive på og dermed afgøre, om du bliver inviteret til samtale.  Mange virksomheder lægger idag mere vægt på at få den rette person til jobbet end den, der har hak ved alle kvalifikationskravene…..

EKSEMPEL PÅ DEN GODE ANSØGNING!

På linket her finder du et eksempel på “den gode ansøgning”. Det er baseret på følgende nøgleord :

1. Overskrift – husk nu FÆNGENDE – se hvordan i eksemplet på linket🙂

2. indledning

3. motivation

4. match af kompetencer

5. afslutning

Læs detaljerne her :

http://www.stepstone.dk/Min-Karriere/Karriereudvikling/upload/ansogning_stepstone.pdf

SÅDAN ANALYSERER DU EN STILLINGS-ANNONCE

For mere konkrete anvisninger på, hvordan du desuden analyserer en stillingsannonce, forbereder din researh m.v kan du følge dette link fra Stepstones hjemmeside og prøv at matche dem med mit indlæg.

http://www.stepstone.dk/Min-Karriere/Karriereudvikling/analyser-stillingsannoncen.cfm

her finder du også eksempler på hhv. et kompetence CV og et kronologisk CV.

OG HVA´SÅ MED DEN SAMTALE?

Cai, du spurgte også om selve samtalen, men for at du og andre læsere kan nå at fordøje dette indlæg OG for at det ikke skal blive FOR langt, har jeg valgt at gemme samtale tips til næste uge.

Hvis du/I er ved at dø af nysgerrighed, kan I læse LIDT generelt om ansættelsessamtaler her – også hos Stepstone:

http://www.stepstone.dk/Min-Karriere/Karriereudvikling/tips-til-jobsamtalen.cfm

Og ellers så surf løs derude som de gode nethajer, I er – der er masser af guf. Dette er kun uddrag og appetitvækkere.

Håber, det kan bruges altsammen og rigtig god vind derude!

Stay tuned og god uge til alle i eftersommervarmen 🙂

PS : Iøvrigt kan jeg også anbefale Jobview – de har også samtale og  CV tips m.m. samt nogle meget smarte visuelle søgefunktioner på geografi, jobtyper m.v.

Tjek det ud her : http://www.jobview.dk/artikel/saadan-undgaar-du-at-nervoesitet-oedelaegger-jobsamtalen/19

Alternativer til eksisterende job-databaser:

DJOBCLUB finder du her : www.djobclub.com

Powerjobsøgerne her: www.powerjobsøgerne.com

Annaway finder du her: www.annaway.dk

NJAM netværket her : http://www.linkedin.com/groups/NJAM-Netv%C3%A6rket-3896821

Krifa´s blog/web her: http://www.krifa.dk/omos/nyheder/mail/juni-2012/jobsamtale.aspx

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Jesper Lindgren
    Oct 12, 2011 @ 14:21:34

    Rigtig fed artikel, kommer godt rundt, har selv lige i dag skrevet lidt om hvordan man skiller sig ud, baseret på de gange jeg selv har søgt jobs og på de gange jeg som chef har ansat.
    En god ansøgning

    Svar

    • fabriciuscom
      Oct 12, 2011 @ 18:03:57

      Hej Jesper – tusind tak for dine relevante kommentarer og linket – det er jeg rigtig glad for! Har fluks linket videre til mit netværk på facebook. Ja, det gælder om at være konkret og præcis og lidt sproglækkerier gør bestemt heller ikke noget! Kan se, du også tænker ud af boksen i andre artikler på kom i arbejde – fedt! og fin side!!

      Svar

Hvad syn´s du? - nu kan du skrive direkte fra Facebook eller Twitter

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Skal vi connecte på Linked-in?

%d bloggers like this: