Et enkelt tip til konstruktiv kommunikation fra sommerlandet!

Jeg stemmer op til dig, siger danske Niels. Jåhå nikker svenske Tomas og stemmer op til Niels (på guitar begge to altså)…

denne lile udveksling opstod, mens Niels og Tomas varmede op til at spille sammen igår eftermiddag i solen i sommerlandet. Resultatet var dejlig harmonisk og en fornøjelse at lytte til.

I musikken ser det så enkelt ud. De to troubadurer stemmer blot deres strenge og går efter at toneleje og lyd er synkrone. Og så spiller de og det (som regel) bare.

Når vi taler sammen, kan det i visse faser af en samtale nogle gange være enkelt, nogle gange tage lidt længere tid at stemme af, om vi har forstået hinanden. Med stemme af mener jeg at bruge spørgsmål til at afklare om, den indre “oversættelse” eller fortolkning vi selv laver af det, den anden siger, nu også stemmer overens med det, den anden selv mener. Lød det kringlet ? 🙂 Her er en lidt mere konkret version:

F.eks. – “det jeg hører dig sige er” : …….” var det også det du mente?” eller ” stemmer det?”

Nogle vil måske mene, det er for besværligt – og jeg vil sige, det heller ikke er nødvendigt at gøre det hele tiden. For heldigvis er der meget kommunikation, der bare kører som smurt og hvor afstemningerne sker automatisk.

Men i de situationer, hvor vi går skævt af hinanden pga. misforståelser, er det en af de allervigtigste forudsætninger for at bringe dialogen tilbage på sporet. Ihvertfald, hvis vi ønsker os et harmonisk udbytte!

Jeg ville have vist dig et lille hyggeligt video-klip af de to troubadurers udvekslinger og resultatet af deres samspil, men teknikken driller, så jeg arbejder på at tage revanche i en senere udgivelse 🙂

Mange sommerhilsner, min blog har været udsat for computernedbrud i fredags.

Den er nu rykket i sommerlandet. Derfor udgi´r jeg idag istedet og med lidt nedsat eller mere uregelsmæssig frekvens i sommerperioden.

Ha´en dejlig sommer!

Hvad syn´s du? - nu kan du skrive direkte fra Facebook eller Twitter

Skal vi connecte på Linked-in?

