Sådan fremmer du læringsprocesser! – kunsten at tænke langsigtet!

image

“Læring er ikke altid synlig”, svarede jeg … “Den kan finde sted under overfladen, ligge og boble – uden du kan se resultatet… som en slags drypsten i en hule . …. dryp, dryp, dryp – tilsyneladende i en uendelighed…” men så pludselig er noget modnet i mørket og den smukkeste indsigt folder sig helt overraskende og uventet ud hos din “elev”, som helt ubesværet sætter så præcise ord på det lærte/erkendte, at du står med håret blæst tilbage og tænker “hov, hvor pokker kom DET fra ??”  “Det havde jeg ALDRIG troet!”

Personligt er jeg helt sikker på, det kommer fra “tidens tand” og hjernens processer med at koble små dele sammen til helheder – det er en process – derfor betaler det sig at tænke langsigtet, når du har med menneskelig læring/modning at gøre!

Hun kiggede olmt på mig, mens der sneg sig et lille glimt af et reflekterende smil frem i øjenkrogen. Jeg var godt klar over, jeg var pænt irriterende!! “det går for langsomt”, sukkede hun. “jeg magter det ik”

‘Tror du, det løser problemet at være utålmodig eller give op?’ Replicerede jeg, mens jeg smilede drilsk;-)

“Nææh”, sukkede hun opgivende. “Jeg ved bare ik´, hvordan jeg ellers ska´ få skub i at “de langsomme og ikke responsive” lærer noget på mit hold.. Det virker lidt ørkesløst…”

“Det er måske præcis det modsatte du skal gøre”, foreslog jeg – give slip og lade dem have deres process i fred. Du kan forberede god undervisning, gøre dit bedste, gøde jorden og så frøene til læringen/erkendelserne, der skal komme op af jorden – og så må du have tillid!

Det kan være lidt af en udfordring, men det ER muligt.

Vi har alle vores tempo og læringsstil, og tålmodighed er oftest nemmere at have, når du husker dig selv på hvor mange skridt du selv tog inden du ankom til et eller flere eftertragtede mål. Da vu VAR i mål tænkte/sagde du garanteret “nåååårhh – var det “bare” det!” – du var nok heller aldrig i tvivl om at du ville nå målet…..du kunne bare ikke altid sætte ord på, hvornår eller hvordan. Du havde fuldt op at gøre med at fordøje de input du fik og integrere dem i dagligdagens hændelser…..skridt for skridt…..

- Som en af mine kloge lærere i livskunst ynder at sige “når vi bevæger os henimod noget, vi ikke behersker, virker det altid komplekst. Når vi først er i mål, virker det overraskende simpelt” – jeg kan skrive under på, at det er irriterende”sandt” …..  :-)

Mennesker, der lærer nyt er – med andre ord – ligesom planter, der skyder op af jorden. Du kan så et eller flere frø, du kan vande og gøde, kigge til dem – og så lade naturen gå sin gang…. Det stiller vi jo aldrig spørgsmål ved… vel?

Derfor er der jo heller ikke nogen af os, der går ud i haven om foråret, stamper i jorden og råber utålmodigt til knopperne på blomster eller træer ‘koomm såå – ‘spring så uuudd – nuuu!!’
– Vel?

Vi vander dem som regel kærligt og nænsomt, mens vi ovenikøbet småsnakker blidt og tålmodigt med dem.. fortæller dem, hvor smukke, vi er sikre på, de bliver….

Og hvad sker der – hvert eneste forår – med helt usvigelig sikkerhed?

Jaaaah – de springer ud :-)


image

Hvad syn´s du? - nu kan du skrive direkte fra Facebook eller Twitter

Skal vi connecte på Linked-in?

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 500, der følger denne blog

